گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا فلاحی؛ اعتراضات اخیر، گسترده ترین تجمع اعتراضی مردم یک شهر در طول یک ده اخیر در آمریکاست که می تواند بر سیاست گذاری های اقلیت یک درصدی بر نود و نه درصد دیگر اثرات مهمی بگذارد. البته تا زمانی که سیاست دو حزبی و چتر رسانه ای لابی های ثروتمند صهیونیستی برقرار است نمی توان انتظار تغییرات کلان و سریع در آمریکا را داشت. اما این روند جنایت‌، نارضایتی و اعتراض حتما روند افول لیبرال دموکراسی را تسریع خواهد کرد.

اعتراض های اخیر در آمریکا باید در دو سطح بررسی شوند، لایه سطحی که وجه نژاد پرستانه سبک زندگی آمریکاییست و لایه عمیق تر که نشان از وجود اختلاف طبقاتی وحشتناک و و مشکلات اقتصادی ناشی از حکمرانی لیبرال دموکرات هاست.


اصولا در نظام های سرمایه داری، به محض اخلال در روند فرآیند تولید و انباشت ثروت و عدم رعایت عدالت در توزیع آن، میل به نژاد پرستی رشد میکند. روی کار آمدن ترامپ با دکترین ملی گرا و مخالف جهانی شدن و شعار های نژاد پرستانه و حمایت جریان آرماگدونیِ اوانجلیست دلیل متقن بر صحت این ادعاست.

 

عدالت حلقه گمشده تمدن غرب است. اگر چه آمریکایی های رشد یافته در این مکتب هیچ گاه نخواهند توانست در مقابل سبک زندگی عادت کرده به آن، تمام قد ایستادگی کنند و مثل جنبش وال استریت شکست خواهند خورد( چرا که نه رهبریِ واحدی دارند و نه هدف و نه حتی آلترناتیو قدرتمندی برای شرایط حاکم) اما وقتی کار اعتراضات به گردن زدن مجسمه کریستف کلمپ میرسد یعنی سطح نارضایتی ها از عدم کارآمدی به اعماق فکری، معرفتی و تمدنی نزدیک شده است واین نشان از افولی موریانه‌وار دارد.

 

شخصا معتقدم، از آن جا که سبد آرای ترامپ بر مبنای برتری جمعیتی سفید پوستان(80 درصد) بر رنگین پوستان(20 درصد) و بیشتر شدن شکاف هویتی و طبقاتی در آمریکا شکل گرفته و البته ناامیدی اقلیت های معترض در آمریکا هم رشد یافته ، ترامپ هنوز پایگاه رای خود را از دست نداده است اما همان آرای الکترال که موجب پیروزی اش در انتخابات گذشته شد و البته قدرت رسانه ای لابی های صهیونیستی دموکرات‌ها ( تا آنجا که CNN تا امروز این مقداراز اعتراض در آمریکا را پوشش رسانه ای نکرده بوده)، احتمال شکست او در انتخابات را بسیار بالا برده است.

 

در پس همه این اتفاقات، نکته ای مهم نهفته است و آن این است که ناکارآمدی تمدن غرب و سبک زندگی آمریکایی نباید در ناکارآمدی دولت جمهوری خواه ترامپ خلاصه شود چرا که ترامپ نتیجه و میوه ی تمدن غرب و انسان طراز لیبرالیسم است، پس او کاری نکرده و نمی کند جز آنکه مجری مکتب فکری منحط و شکست خورده خود بوده است. این شکست، برای همه ی مجموعه تمدن آمریکایی است که خودش را در دولت یک نژاد پرست ثروتمند عیان تر کرده است.

 

علیرضا فلاحی - دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان البرز

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: